h

Statut

Statut Przedszkola

STATUT

Przedszkole Niepubliczne – Ochronka
im. św. abp. Józefa Bilczewskiego

Statut zatwierdzony i przyjęty Uchwałą nr 6/2021/2022
na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
Przedszkola Niepublicznego – Ochronki
w dniu 12 sierpnia 2022 roku
Wersja ujednolicona na dzień 13.08.2022 r.

Statut zatwierdzony przez Organ Prowadzący:
Zgromadzenie Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej, Prowincja Krakowska od str. 1-26
13.08.2022 r.

Statut wchodzi w życie 1.09.2022 r.

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189).

Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1116) – art. 5 pkt 9.

Ustawa Prawo oświatowe art. 125a ust. 1-5 ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 125a ust. 6 ustawy.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 poz. 1604)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2020 r. poz. 1520).

Podstawowe pojęcia:

Ilekroć w dalszej części Statutu jest mowa o:

1) Przedszkolu – należy przez to rozumieć: Przedszkole Niepubliczne – Ochronka w Wilamowicach,

2) Organie Prowadzącym – należy przez to rozumieć: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej, Prowincja Krakowska,

3) Rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,

4) Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć: kolegialny organ przedszkola realizujący statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki,

5) Podstawie programowej wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć podstawę programową o której mowa w art. 4 pkt. 24, ustawy „Prawo oświatowe”.

§ 1
Postanowienia Ogólne

1. Nazwa przedszkola:

Przedszkole Niepubliczne – Ochronka im. św. abpa Józefa Bilczewskiego

2. Adres przedszkola:

43 – 330 Wilamowice, ul. Piłsudskiego 1

3. Organ prowadzący:

Zgromadzenie Sióstr Służebniczek
Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej,
Prowincja Krakowska
31-542 Kraków ul. Kordylewskiego 12

4. Nadzór pedagogiczny sprawuje:

Śląski Kurator Oświaty w Katowicach,
Delegatura: 43-300 Bielsko – Biała ul. Piastowska 44

5. Przedszkole, działa na podstawie wpisu do ewidencji niepublicznych placówek (zaświadczenie SG.4430.1.2012, Burmistrza Wilamowic z dnia 29.03.2012 r.).

6. Przedszkole posługuje się pieczęcią:

Przedszkole Niepubliczne – Ochronka
im. św. abp. Józefa Bilczewskiego
ul. Józefa Piłsudskiego 1, 43-330 Wilamowice
NIP: 937- 23 -76 – 232, Regon 243078382

§ 2
Cele i zadania przedszkola

1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
3. Przedszkole przyjmuje za podstawę działania chrześcijański system wartości głoszonych przez Kościół katolicki.
4. Wychowanie w przedszkolu oparte jest na koncepcji wychowania bł. Edmunda Bojanowskiego.
5. Przedszkole – jako katolickie ogólnodostępne – przyjmuje dzieci, których rodzice pragną powierzyć je opiece wychowawczej tego przedszkola i zobowiązują się do współdziałania z przedszkolem w wychowaniu dziecka.
6. Zadania przedszkola:
a) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
b) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
c) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
d) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
e) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
f) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
g) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
h) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
i) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
j) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
k) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
l) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
m) kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
n) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
o) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
p) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

§ 3
Sposób realizacji zadań przedszkola

1. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
a) organizację oddziałów przedszkolnych dla dzieci w zbliżonym wieku
z uwzględnieniem predyspozycji rozwojowych dziecka, indywidualnych wniosków rodziców oraz opinii nauczycieli i specjalistów;
b) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka, z uwzględnieniem wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
c) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, lub innych specjalistów i lekarzy – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
2. Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
a) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz w podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
b) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres pomocy realizowanej w przedszkolu.
3. Na wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, pomocy nauczyciela, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Szczegółową organizację udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa Procedura udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci niepełnosprawne, jeżeli poradnia psychologiczno-pedagogiczna wskaże, że dziecko może uczęszczać do przedszkola ogólnodostępnego.
5. Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu
o potrzebie kształcenia specjalnego oraz po dokonaniu przez wychowawcę wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
6. W zależności od rodzaju niepełnosprawności, dzieciom o których mowa w ust. 4, organizuje się kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.
7. Przedszkole nie organizuje wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
8. Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.

§ 4
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem

1. Każda grupa wiekowa powierzona jest przez dyrektora nauczycielom, którym powierza funkcję wychowawcy zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
2. Za zgodą Organu Prowadzącego przedszkole zatrudnia nauczyciela współorganizującego lub pomoc nauczyciela, w szczególności dla zapewnienia dodatkowej opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, lub dziećmi z trudnymi zachowaniami.
3. Zakres opieki nad dzieckiem przez nauczyciela współorganizującego, lub pomoc nauczyciela jest uzależniony od indywidualnych potrzeb dziecka określonych przez Zespół planujący i koordynujący udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej, powołany przez dyrektora, w porozumieniu z rodzicami. Na zakres opieki mają wpływ również środki finansowe jakimi dysponuje dyrektor oraz czas pracy poszczególnych pracowników. Dopuszcza się zatem:
a) możliwość zatrudnienia nauczyciela współorganizującego do więcej niż jednego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, nawet jeśli są przypisani do innych oddziałów;
b) skrócenia dziennego czasu pobytu dziecka w placówce, jeśli tego wymaga bezpieczeństwo dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, lub pozostałych dzieci w grupie, stosownie do czasu pracy nauczyciela przypisanego do dziecka.
4. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci, zgodnie z Regulaminem placu zabaw.
5. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) opiekę nad dziećmi sprawuje 1 opiekun na 15 dzieci.
6. Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem. Zasady bezpieczeństwa określają szczegółowo: Procedury dotyczące bezpieczeństwa dzieci w czasie ich pobytu w przedszkolu, Procedura organizowania spacerów i wycieczek.
7. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci są określone w Procedurze dotyczącej przyprowadzania i odbierania dziecka.

§ 5
Prawa i obowiązki rodziców

1. Rodzice mają prawo do:
a) znajomości podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
b) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
c) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami i możliwościami przedszkola;
d) udziału w organizowaniu wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo-dydaktycznych, itp.;
e) wyrażania i przekazywania Organowi Prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola, a zwłaszcza sposobu realizacji zadań wynikających z przepisów oświatowych;
f) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć;
g) wybierania swojej reprezentacji w formie tzw. „Trójek”
h) udziału w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu.
2. Rodzice mają obowiązek:
a) współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;
b) interesować się sukcesami i niepowodzeniami swojego dziecka;
c) przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych – jedzenie, higiena, toaleta;
d) znać i przestrzegać postanowień statutowych;
e) informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do przedszkola;
f) odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola;
g) przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;
h) zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);
i) regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
j) uczestniczyć w zebraniach i spotkaniach formacyjnych organizowanych przez przedszkole;
k) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń lub stronie internetowej;
l) bezzwłocznie zgłaszać nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
m) informować wychowawcę grupy o nieobecności dziecka w przedszkolu oraz o stwierdzeniu u niego choroby zakaźnej lub pasożytów;
n) na prośbę nauczyciela dostarczyć do przedszkola informację potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalającą na powrót dziecka do przedszkola.
o) zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie;
p) wszelkie sprawy dotyczące wychowanków, w tym sporne, zgłaszać wyłącznie u nauczycielki danego oddziału lub dyrektora placówki, zawsze bez udziału dzieci.
3. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
a) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola;
b) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia (co najmniej 50 % frekwencja w miesiącu).
4. Za zniszczone przez wychowanków mienie przedszkola odpowiedzialność materialną ponoszą jego rodzice. Rodzice zobowiązani są naprawić zniszczone mienie lub pokryć koszty jego naprawy albo koszty zakupu nowego mienia.

§ 6
Formy współpracy z rodzicami

1. Przedszkole współdziała z rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej oraz celem poznania środowiska rodzinnego dziecka – podczas kontaktów indywidualnych z rodzinami i zebrań grupowych.
2. Przedszkole bierze czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci i rodziców w następujących zakresach:
a) rozszerzanie i pogłębianie wiedzy o dziecku poprzez:
• zebrania grupowe i ogólne;
• prelekcje psychologa, pedagoga, innych specjalistów;
• rozmowy indywidualne, konsultacje;
• spotkania formacyjne;
• informacje i artykuły na stronie internetowej przedszkola.
b) ustalanie jednolitych form oddziaływania wychowawczego;
c) przeprowadzenie ankiety dla rodziców dotyczącej działalności przedszkola, co najmniej raz w ciągu roku szkolnego;
d) zapraszanie rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola:
• uczestnictwo we Mszach świętych, różańcu, uroczystościach przedszkolnych;
• pomoc w przygotowywaniu rekwizytów, nauce tekstów itp.;
• uczestnictwo w konkursach organizowanych w przedszkolu;
• uczestnictwo w akcjach charytatywnych organizowanych przez przedszkole;
• uczestnictwo w spotkaniu adaptacyjnym dla nowo przyjętych dzieci.

§ 7
Organy przedszkola i ich kompetencje

1. Organami przedszkola są:
a) Dyrektor Przedszkola,
b) Rada Pedagogiczna,

Dyrektor przedszkola:
2. Dyrektor przedszkola, mianowany jest przez Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP, które powiadamia o mianowaniu Organ Nadzoru.
3. Dyrektor, kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz, także wobec władz kościelnych.
4. Za zgodą Organu Prowadzącego, w przedszkolu może być utworzone stanowisko zastępcy dyrektora.
5. Organ Prowadzący wyznacza osobę, która będzie zastępowała Dyrektora na czas jego nieobecności w przedszkolu.
6. Zadania i kompetencje Dyrektora Przedszkola:
a) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników obsługi i administracji,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) koordynuje opiekę nad dziećmi,
d) stwarza dzieciom optymalne warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
e) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny pracy,
f) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy,
g) zwołuje posiedzenia Rady Pedagogicznej,
h) przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje uchwały podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
i) koordynuje współdziałanie organów przedszkola oraz zapewnia wymianę informacji między nimi,
j) współpracuje z rodzicami, Organem Prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
k) podejmuje decyzję o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną,
l) dysponuje środkami finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
m) kieruje polityką kadrową, zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
n) zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, BHP i Ppoż.,
o) prowadzi dokumentację kancelaryjno – archiwalną,
p) rozpatruje wnioski, skargi i zażalenia zgodnie z wewnętrznym regulaminem,
q) stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola,
r) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
s) zapewnia możliwości zapoznania się ze Statutem pracownikom przedszkola i rodzicom,
t) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
u) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola.

Rada Pedagogiczna:
7. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
8. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
9. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wiosek Rady Pedagogicznej.
10. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor przedszkola.
11. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
12. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
13. Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym Statutem.
14. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) przygotowanie i uchwalenie projektu Statutu przedszkola lub jego zmiany,
b) przyjęcie koncepcji pracy przedszkola,
c) zatwierdzenie planów pracy i organizacji pracy przedszkola,
d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
e) po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
f) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
g) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy przedszkola.
15. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy przedszkola w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci,
b) projekt planu finansowego przedszkola,
c) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
e) wybrane do realizacji programy wychowania przedszkolnego oraz programy zajęć dodatkowych.
16. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego Nadzór Pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, Organu Prowadzącego lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
17. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
18. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w księdze protokołów.
19. Nieporozumienia i spory w Radzie Pedagogicznej rozstrzyga Dyrektor poprzez:
a) wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron,
b) podejmowanie próby wyjaśnienia istoty nieporozumień,
c) mediacje,
d) umożliwienie stronom spotkania na neutralnym gruncie.
20. W sprawach nierozstrzygniętych przez Dyrektora przedszkola oraz w sprawach spornych między Dyrektorem, a Radą Pedagogiczną, strony mogą zwracać się w zależności od przedmiotu sporu do Organu Prowadzącego lub sprawującego Nadzór Pedagogiczny.
21. Rozstrzygnięcie Organu Prowadzącego przedszkole lub sprawującego Nadzór jest ostateczne.
22. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
23. Informacje dotyczące dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom dziecka.

§ 8
Organizacja pracy przedszkola

1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola, opracowany przez dyrektora.
2. Arkusz organizacji przedszkola opiniuje Rada Pedagogiczna.
3. Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności:
a) liczbę oddziałów;
b) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
c) tygodniowy wymiar zajęć religii i innych zajęć dodatkowych;
d) czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
e) liczbę nauczycieli i specjalistów, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
f) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, fizjoterapeutę i innych specjalistów.
4. W czasie roku szkolnego, po zaistnieniu jakichkolwiek zmian Rada Pedagogiczna opiniuje nowy Arkusz organizacji przedszkola.
5. Dzieci przyjmuje się do przedszkola po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
6. Rekrutację prowadzi się w oparciu o Regulamin rekrutacji dzieci.
7. Podstawą do świadczenia usług przez przedszkole jest umowa zawarta między dyrektorem, a rodzicami dziecka każdorazowo przed rozpoczęciem nowego roku przedszkolnego, lub w razie konieczności za zgodą obu stron w trakcie trwania roku szkolnego. Umowa zawiera:
a) Imię i nazwisko dziecka, PESEL, imię i nazwisko rodzica, oraz datę zawarcia umowy;
b) Okres trwania, najważniejsze informacje dotyczące organizacji pracy przedszkola;
c) Zasady odpłatności;
d) Warunki rozwiązania umowy;
e) Zgody rodzica na: uzupełnianie treści podstawy programowej o bieżące zagadnienia, fotografowanie, badania przesiewowe z logopedą, przegląd czystości głowy przez pielęgniarkę;
f) Informacje o przetwarzaniu danych osobowych.
8. Umowę sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach dla wszystkich rodziców, jednak dopuszcza się możliwość sporządzenia indywidualnej umowy z rodzicami, jeśli zachodzi potrzeba zmian w jej zapisach zasygnalizowana przynajmniej przez jedną ze stron.
9. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z grupy dzieci według zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci do grupy mogą być rozszerzone o kryteria m.in. potrzeb indywidualnych dzieci, ich zainteresowań i uzdolnień, lub trudności w rozwoju.
10. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 – 6 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
11. Przedszkole prowadzi obowiązkowe roczne przygotowanie do nauki szkolnej, z uwzględnieniem potrzeb rodziny i środowiska.
12. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
13. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziałów lub realizowanych zadań.
14. Dodatkowo w oddziale może zostać zatrudniony nauczyciel współorganizujący, lub pomoc nauczyciela do dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zgodnie z § 4, pkt. 3 niniejszego Statutu.
15. Przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu pracy danego oddziału opiekę nad dziećmi z danego oddziału pełnią nauczyciele z innych oddziałów, do których przyprowadzono dzieci.
16. Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno-wychowawczych w grupach międzyoddziałowych.
17. Grupy międzyoddziałowe są tworzone na okres roku szkolnego w godzinach 7:00-800 i 15:30-16:30 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola.
18. W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie.
19. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana w ciągu całego dnia.
20. Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy w przedszkolu są: zabawy i prace dowolne dzieci, czynności samoobsługowe, prace użyteczne oraz zajęcia zaplanowane przez nauczyciela.
21. Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
22. Ramowy rozkład dnia opracowuje i zatwierdza Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego i oczekiwań rodziców oraz zasad higieny zdrowia i organizacji pracy.
23. W szczególnych przypadkach dyrektor może zmienić organizację dnia (np. organizacja spacerów, wycieczek, uroczystości).
24. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
a) trzy sale wraz z wyposażeniem niezbędnym do realizacji zajęć dydaktycznych i opiekuńczych,
b) zaplecze sanitarno – higieniczne,
c) szatnię,
d) jadalnię,
e) dostęp do kaplicy,
f) plac zabaw,
g) salę terapeutyczną integracji sensorycznej,
h) gabinet terapeutyczny,
25. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych powinien być organizowany jak najdłuższy codzienny pobyt dzieci na świeżym powietrzu.

§ 9
Czas pracy przedszkola

1. Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku, przez cały rok szkolny od 1 IX do 31 VIII , z wyjątkiem przerw ustalonych przez Organ Prowadzący:
• przerwa w okresie ferii letnich,
• przerwa w okresie ferii zimowych,
• Wigilia Bożego Narodzenia,
• zimowa przerwa świąteczna,
• Wielki Czwartek,
• Wielki Piątek,
2. Zajęcia w przedszkolu odbywają się od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:00 do 16:30. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 9,5 godziny.
3. O wszelkich zmianach organizacyjnych rodzice są na bieżąco informowani przez Dyrektora lub nauczycieli przedszkola.
4. Podczas miesiąca wakacji letnich oraz innych dni podanych wcześniej do wiadomości rodziców w przedszkolu może być zorganizowany dyżur dla dzieci, którym rodzice nie mają możliwości zapewnienia opieki, jeśli zostanie zgłoszonych nie mniej niż 20 dzieci. W tych dniach dopuszcza się zmiany godzin funkcjonowania placówki.

§ 10
Okoliczności do zawieszenia zajęć w przedszkolu

1. Zajęcia mogą zostać zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
a) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
b) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci,
c) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
d) innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
2. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość powinny odbywać się nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
3. Wybór sposobu prowadzenia zajęć powinien być uzależniony m.in. od wieku dziecka. W przypadku dzieci przedszkolnych metodą współpracy jest zaangażowanie rodziców z uwagi na konieczność sprawowania opieki, nadzorowania bezpieczeństwa czy technicznego wsparcia korzystania np. z laptopa.
4. Dyrektor ma możliwość zastosowania innego sposobu umożliwiającego kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
5. O przyjętych sposobach realizacji zajęć, Dyrektor informuje:
a) organ prowadzący,
b) organ nadzoru pedagogicznego.
6. Organizując zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość należy mieć na uwadze przede wszystkim:
a) indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci,
b) konieczność zapewnienia dzieciom i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia,
c) zapewnienie właściwego przebiegu kształcenia.

I. Organizacja zajęć powinna uwzględniać w szczególności:
a) równomierne obciążenie dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia,
b) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
c) możliwości psychofizyczne dzieci, podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
d) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć,
e) konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.

II. Godzina zajęć będzie trwała od 30 do 60 minut. W uzasadnionych przypadkach Siostra Dyrektor będzie mogła dopuścić prowadzenie ich w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.

III. W związku z prowadzeniem zajęć zdalnych, modyfikacji może ulec tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć realizowanych w placówce z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

IV. O tym czy istnieje potrzeba modyfikacji ww. treści nauczania oraz rozkładu zajęć zadecyduje Dyrektor w porozumieniu z nauczycielami. Jeżeli zapadnie decyzja, aby czasowo zmodyfikować tygodniowy zakres treści lub rozkład zajęć, Dyrektor musi niezwłocznie poinformować o tym organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

V. W przypadku dzieci, które z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, Dyrektor na wniosek rodziców dziecka, będzie mogła zorganizować zajęcia na terenie placówki w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia o ile możliwe będzie zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i pod warunkiem, że na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.

VI. W okresie prowadzenia zajęć zdalnych możliwe będzie organizowanie dla dzieci wycieczek w ramach krajoznawstwa i turystyki. Wycieczki będą mogły odbywać się, jeżeli nie będzie zagrożone bezpieczeństwo lub zdrowie dzieci.

VII. W okresie prowadzenia zajęć w formie zdalnej, Dyrektor będzie koordynował współpracę nauczycieli z rodzicami. Jako koordynator będzie zwracał szczególną uwagę na potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci.

7. Organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
a) Nauczyciele do zajęć z dziećmi powinni wykorzystać technologie informacyjno – komunikacyjną poprzez.:
• obsługiwanie z poziomu komputerów, tabletów czy smartfonów ( programy do pracy z dziećmi),
• multimedialne książeczki, aplikacje, gry edukacyjne
• materiały multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym.
b) Systematyczne odbieranie przez nauczycieli prac wykonywanych przez dzieci.
c) Materiały niezbędne do realizacji zajęć należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres-mail rodzica lub opublikować na zamkniętej grupie na Facebooku.

8. Uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki, potwierdzenie uczestnictwa w zajęciach odbywać się będzie poprzez sposób ustalony indywidualnie z rodzicem /opiekunem.

§ 11
Zasady odpłatności

1. Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych przez Organ Prowadzący.
2. Działalność przedszkola finansowana jest przez :
• Urząd Miasta Wilamowice w ramach dotacji, zgodnie z obowiązującą uchwałą Rady Miejskiej. Dotacja przekazywana na konto przedszkola podlega rozliczeniu,
• rodziców w formie stałych opłat.
3. Na działalność przedszkola, w tym na prowadzoną w nim pomoc charytatywną, mogą być przekazywane dotacje, dary oraz dowolne datki.
4. W przedszkolu mogą być stosowane ulgi i okresowe zwolnienia z odpłatności, w przypadku ciężkiej sytuacji materialnej dziecka. O udzieleniu ulgi lub zwolnieniu z odpłatności decyduje Dyrektor.
5. Dziecko może korzystać w przedszkolu z czterech posiłków:
• śniadanie,
• II śniadanie,
• obiad,
• podwieczorek,
6. Rodzice w pełni pokrywają koszty zakupu produktów żywnościowych.
7. Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustala Dyrektor w porozumieniu z Organem Prowadzącym.
8. Wysokość opłaty stałej i dziennej stawki żywieniowej może ulec zmianie (także w trakcie roku szkolnego). O zmianie rodzice są informowani co najmniej z miesięcznym wyprzedzeniem.
9. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, rodzicom przysługuje zwrot pieniędzy za wyżywienie po wcześniejszym zgłoszeniu pracownikom przedszkola (z wyłączeniem pierwszego dnia nieobecności).

§ 12
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

1. Wszyscy pracownicy przedszkola zatrudniani są na podstawie przepisów ustawy Kodeks Pracy.

Nauczyciele:
2. Nauczyciele mają możliwość realizowania ścieżki awansu zawodowego określone w Ustawie Karta Nauczyciela.
3. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczą, zgodnie z obowiązującymi programami nauczania i odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa oraz zapewnia dzieciom bezpieczeństwo w trakcie zajęć organizowanych przez przedszkole.
4. W pracy wychowawczo – dydaktycznej z dziećmi uwzględnia chrześcijański system wartości, przekazywany przez Kościół Katolicki oraz wskazania zostawione przez Założyciela Zgromadzenia Sióstr Służebniczek bł. Edmunda Bojanowskiego.
5. Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Nauczyciel realizując swoje zadania odpowiedzialny jest za jakość i efekt pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej.
7. W swoich działaniach wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych nauczyciel ma obowiązek kierować się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i kształtowanie postawy moralnej.
8. Do zadań nauczycieli należy:
a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu, poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów, itp…
b) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem w rytmie tygodniowym, lub innym, zaproponowanym i przyjętym przez Radę Pedagogiczną oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość.
c) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z przydziałem czynności.
d) otoczenie indywidualną opieką każdego dziecka, wspieranie jego rozwoju psychofizycznego, zdolności i zainteresowań.
e) prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
f) stosowanie twórczych metod nauczania i wychowania, dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci.
g) współdziałanie z rodzicami w sprawach opieki, wychowania i nauczania dzieci w celu:
h) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci,
i) ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka w domu i w przedszkolu,
j) włączenia rodziców w działalność przedszkola.
k) przestrzeganie prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z podstawy programowej, programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
l) organizowanie w ciągu roku spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
m) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno- pedagogiczną, zdrowotną i inną, w miarę możliwości eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci.
n) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego oraz samodoskonalenie.
o) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń.
p) realizacja zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących.
q) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał.
r) realizacja stałych dodatkowych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
s) realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora, wynikających z bieżącej działalności przedszkola.
t) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, katolickim, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym.
9. Nauczyciel ma prawo do korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych.

Pozostali pracownicy:
10. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
11. Pracownicy administracyjno- obsługowi współuczestniczą w procesie dydaktyczno- opiekuńczym min. poprzez:
a) troskę o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków w przedszkolu,
b) usuwanie lub zgłaszanie Dyrektorowi zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo dzieci.
12. Do obowiązków pracowników przedszkola należy:
a) dbanie o czystość i higienę pomieszczeń oraz otoczenia przedszkola,
b) przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż.,
c) odpowiedzialność za powierzony sprzęt i narzędzia pracy,
d) przestrzeganie dyscypliny pracy,
e) dbanie o zabezpieczenie budynku przed kradzieżą.
13. Pracownicy zobowiązani są do wykonania innych czynności, wynikających z organizacji pracy przedszkola.
14. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników ustala Dyrektor w przydziale czynności na danym stanowisku pracy.
15. Pracownicy przedszkola są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, do nie ujawniania danych osobowych stanowiących dobro osobiste dziecka i jego rodziców.
16. Zatrudnienie osób realizujących zajęcia dodatkowe odbywa się według Kodeksu Pracy.

§ 13
Prawa i obowiązki dziecka

1. Dziecko, w czasie pobytu w przedszkolu oraz wszystkich zajęć organizowanych poza przedszkolem, ma prawo do warunków zapewniających mu bezpieczeństwo i dobre samopoczucie oraz pełny i harmonijny rozwój jego osobowości.
2. Każde dziecko w przedszkolu ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo –dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju,
b) szacunku dla wszystkich swoich potrzeb,
c) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
d) kontaktu z rówieśnikami i prawa wyboru towarzysza zabaw,
e) poszanowania własności,
f) pełnego przygotowania do życia w społeczeństwie jako indywidualnie ukształtowana jednostka, wychowana w duchu pokoju, wartości chrześcijańskich, godności, tolerancji, wolności, równości i solidarności,
g) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
3. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
a) przestrzegać zasad życia społecznego,
b) podporządkować się obowiązującym w grupie umowom i zasadom,
c) szanować prace innych dzieci,
d) dbać o własne dobro, ład i porządek w przedszkolu
e) słuchać i reagować na polecenia nauczyciela.
4. Szczegółowy zapis zachowań wzmacnianych i niwelowanych w przedszkolu, oraz sposoby postępowania w przypadku pojawiania się pożądanych i niepożądanych zachowań znajduje się w dokumencie Wspólna droga wychowania w Przedszkolu Niepublicznym – Ochronce.
5. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
a) nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej ponad miesiąc;
b) występowania zachowań dziecka, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu innych i odmowy rodziców współpracy ze specjalistami, świadczącymi pomoc pedagogiczną lub psychologiczną;
c) uchylanie się rodziców od współdziałania z nauczycielami grupy w zakresie ustalania zasad jednolitego oddziaływania pedagogicznego;
d) utajeniu przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia lub utrudnia przebywania dziecka w grupie;
e) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu;
f) zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole powyżej dwóch miesięcy;
6. Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków w wymienionych przypadkach dokonuje Dyrektor stosując poniższą procedurę:
a) wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za potwierdzeniem odbioru,
b) wyznaczenie dodatkowego 14 dniowego terminu w zakresie uregulowania odpłatności;
c) ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa – mediacje Dyrektora, psychologa z rodzicami,
d) zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych;
e) przedstawienie członkom Rady Pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów statutu i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka,
f) podjęcie uchwały przez Radę Pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków,
g) rozwiązanie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług.
7. Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
8. Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora do Organu Prowadzącego w ciągu 14 dni od jej otrzymania.

§ 14
Sztandar przedszkola, godło i ceremoniał

1. Do najważniejszych symboli przedszkola będziemy zaliczać:
a) godło (logo),
b) sztandar.
2. Opis i obraz symboli:
a) Godło przedszkola (logo) jest znakiem rozpoznawczym placówki. Godło nawiązuje do charakteru przedszkola. Symbolizuje wzajemną opiekę, ochronę i wspieranie się wszystkich członków społeczności Ochronki. Jest to schematyczny rysunek okręgu w dwóch kolorach. Zielony oznacza opiekę ziemską, jaką nad dzieckiem roztaczają rodzice i pracownicy przedszkola, kolor niebieski wyraża opiekę Boga Ojca i Jego nieustanną troskę o swoje dzieci. Pomarańczowe koło w środku okręgu symbolizuje dziecko, stojące w centrum naszych starań wg myśli bł. Edmunda Bojanowskiego: „Dzieci jako największy skarb Pana Jezusa niechaj z miłością pielęgnują.” Całości dopełnia znajdująca się po prawej stronie zwyczajowa nazwa placówki.
Godło należy eksponować podczas uroczystości, na dyplomach, oficjalnych pismach urzędowych przedszkola, znaczkach, itp.

b) Sztandar przedszkola składa się z kwadratowego płatu tkaniny obszytego złotą frędzlą. Prawa strona jest biało- złota z umieszczonym na niej wizerunkiem patrona przedszkola św. Józefa Bilczewskiego oraz pełną nazwą placówki. Na lewej stronie płata na zielonym tle znajduje się obraz założyciela ochronek
i Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP bł. Edmunda Bojanowskiego wraz
z jego myślą: „Dzieci nie słowem, lecz czynem uczyć trzeba jak żyć mają.”
3. Zasady postępowania ze  sztandarem szkoły:
a) sztandarem opiekuje się wychowawca najstarszej grupy przedszkolnej, delegując do pocztu sztandarowego troje podopiecznych;
b) przekazanie sztandaru przez absolwentów odbywa się podczas uroczystości pożegnania najstarszej grupy;
c) chorąży i asysta powinni być ubrani w stroje wilamowskie dostępne
w przedszkolu,
d) insygnia pocztu sztandarowego to biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,
e) sztandar uczestniczy w najważniejszych uroczystościach przedszkolnych, parafialnych i narodowych;
f) sztandar zajmuje honorowe miejsce w gablocie w przedsionku przedszkola.

§ 15
Postanowienia końcowe

1. Przedszkole stanowi statutową niegospodarczą działalność Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP.
2. Zasady organizacji i funkcjonowania przedszkola nieuregulowane niniejszym Statutem określają wewnętrzne procedury, regulaminy i zarządzenia.
3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Teren przedszkola objęty jest nadzorem kamer CCTV, w celu zapewnienia bezpiecznych warunków pobytu dzieci, rodziców i pracowników.
5. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
6. Tekst statutu jest udostępniony pracownikom i rodzicom w formie pisemnej oraz na stronie internetowej przedszkola.
7. Prawo do zmiany Statutu, wprowadzania zmian w Statucie należy do Rady Pedagogicznej przedszkola.

Zgodnie z uchwałą Rady Pedagogicznej nr 16/2021/2022 z dnia 12.08.2022 r. w sprawie Statutu przedszkola.

Statut z powyższym brzmieniem obowiązuje od dnia 01.09.2022 r.

Dzieci

Nauczycieli

Oddziały

Lat doświadczenia

Kontakt

Lokalizacja: 43-330 Wilamowice, ul. J. Piłsudskiego 1

Telefon: 33 845 73 44

Email: przedszkole.wilamowice@sluzebniczkikr.pl

Godziny otwarcia: od 7:00 do 16:30